http://www.mcoba.org

Sunday, April 13, 2008

sekadar coretan

assalamualaikum semua...
sebenarnya xtau nak tulis apa tapi setelah tengok blog2 kawan2 lama.berkarya,menulis,mengarang dan sebagainya..tergerak hati untuk mencoret sesuatu yang baru di dalam blog ini setelah hampir 2minggu berehat tanpa cerita.bagi aku,biarlah coretan itu bermakna agar setiap ceritera itu dihargai.

macam hampir semua tahu,sekarang berada di labuan di atas tuntutan universiti untuk memastikan setiap pelajarnya menjalani latihan industri selama 8bulan.haih..labuan...memang labu tol seperti kata munir,salah seorang dari kawan aku yang sama2 menjalani praktikal denganku.wah2..memang sopan sungguh bahasa aku kali ini.entah mengapa diri ini ingin sekali bercerita dalam bahasa yang teratur.he2.(teringat pada kawanku faid,apabila berbahasa begini.jangan marah ye faid.)

untuk apa aku berada di sini??haha..buat masa ini aku,,,,izinkan aku mengguna bahasa rojak agar senang untuk kalian faham.buat masa ini aku tgh buat testing untuk crude oil.ada beberapa sample crude oil.dr vietnam dan kikeh(labuannya crude oil-deepwater crude oil)
.mungkin minggu depan akan dapat beberapa sample lagi.crude oil ini akan diuji dengan beberapa test.Pour Point Test,Yield Test and Viscosity Test.waduh..banyak sungguh ujian dan sample yang perlu diuji.sudah lah setiap ujian perlukan masa yang lama.untuk pengetahuan semua,crude oil ini akan diuji bertujuan untuk mengetahui kualiti dan properties crude oil itu sendiri.kemudian kita akan uji dengan beberapa inhibitor.buat masa ini aku hanya buat ujian dengan menggunakan paraffin inhibitor.ujian ini sangat bagus.mengajar aku dengan beberapa ilmu tentang oil& gas industri.haha..tergelak kecil aku.tidak percaya menulis dalam bahasa yang agak teratur.seperti menulis dalam karangan SPM.apa2 pon,ianya kehidupan aku sekarang selama sebulan lebih aku di labuan.

sebulan lebih je??lepas tu??lepas itu ku akan terbang ke Dubai.insyaAllah jika tidak ada aral yang melintang.hoho..sangat mengujakan selepas tahu tempat tinggal di sana.macam mana tahu??yela.2orang kawan ku yang lain.dah pergi semalam selama sebulan.kemudian mereka akan pulang,aku pulak yang pergi untuk sebulan.that is the deal.huhuhu.so..carila marina residence di wikimapia.org-anda akan nampak kedudukan apartment yang best.kemudian taip marinamansions.com-itula kediaman kami di sana.hehe..nampak best??terasa aku bertuah dapat pergi??hmm..sebenarnya xdela sangat.bersyukurla dapat pergi.tapi itu sebenarnya rezeki masing2.bahagian masing2.seperti post aku yang sebelumnya.kadang2 kita di atas.kadang2 kita di bawah.tapi apakah pengisian kita semasa berada di kedudukan tersebut itu yang dijadikan ukuran.betul tak??

biasanya suka hati ini mengakhiri coretan dengan pertanyaan,ayat2 persoalan atau ayat2 untuk sekadar kita sama2 fikirkan.

andai hujan yang lebat disangka datang dengan musibah
banjir.tanah runtuh.kerosakan harta benda.
andai panas terik sang mentari disangka menyusahkan
panas.kemarau.kering kontang.kulit gelap.
tapi manusia tidak puas dengan apa yang ada
kalau panas terik,mahukan hujan yang turun
kalau hujan lebat,mahukan hari yang cerah
apakah tidak cukup balasan Allah pada umat yang tidak bersyukur??
jangan hitam secalit,akan memburukkan sehelai kain putih.
sederhana pada hidup jadikan prinsip.
sedangkan Rasulullah juga yang dimaafkan dosanya setiap masa.dulu.sekarang.akan datang. pon bersembahyang.tahukah apa jawabnya??jawab Rasulullah:salahkah aku menjadi hamba yang bersyukur??
sudahkah kita menunjukkan tanda syukur kita sebagai hamba yang daif dan naif??

salam kelana

No comments: